СЪЕДИНИТЕЛ

СЪЕДИНИТЕЛ - КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА

Съединител – компонент от устройството на автомобила, който извършва съединяването на валове и други машинни елементи. Посредством задвижващ диск той предава въртящ момент от един вал на друг или от вал на свободно поставен върху него машинен елемент (зъбно колело, ремъчна шайба и т.н.).

ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ НА СЪЕДИНИТЕЛЯ

Съединителят изпълнява следните функции:

  • осигурява краткотрайна връзка между скоростната кутия и двигателя по време на превключване на скоростите
  • предава въртящия момент и предпазва трансмисията от повреди, причинени от прекомерно натоварване, „гаси“ възникналите при работа трептения, тласъци и удари
  • компенсира несъосност между съединяваните валове, възникнала при неправилен монтаж или неточна изработка

СЪЕДИНИТЕЛ - ОСНОВНИ КОМПОНЕНТИ И НАЧИН НА РАБОТА

Основните компоненти на съединителя са следните:

  • корпус – в него се събират всички компоненти на съединителя. Корпусът (или още наричан кошница) е неподвижно закрепен към маховика.
  • освобождващ лагер – когато се наложи прекъсване на предаването на въртящия момент, освобождаващия лагер осбождава прожинния товар. Това става чрез диравлично управление или чрез кабел.
  • задвижван диск и маховик – метален диск, върху предната и задна повърхност на който, за захванати с нитове и залепени тънки феродови дискове. Феродото е специфичен фрикционен материал, чието име поризлиза от името на фирмата, която за първи път го произвежда. Изработено е от месингови стружки и азбест, свързани помежду си с пластмасови смоли. Феродото има голям коефициент на триене, който успява да се запази и при много високи температури – 400 градуса по Целзий. Задвижваният диск (феродовия) се притиска силно към задвижващият диск посредством притискателен диск.
  • притискателен диск – прилага натиск върху върху задвижвания диск с помощта на няколко по-малки пружини с намотки или една голяма централна диафрагмена пружина.

 

Съединителят е постоянно задействан по време на движението на автомобила и следователно притискателният диск (плоча) оказва постоянен натиск върху задвижващия диск. Този диск е закрепен към маховика, който е свързан с входящия вал на двигателя и по този начин предава въртящия момент от двигателя на колата към скоростната ѝ кутия.

СЪЕДИНИТЕЛ - ВИДОВЕ

  • според типа триене – сух, мокър
  • според начина на прилагане на сила – пружинен, центробежен, полуцентробежен, електромагнитен
  • според броя на задвижващите дискове – еднодисков, двудисков, многодисков
  • според вида си на задвижване – механичен, хидравличен, електрически

 

СЪЕДИНИТЕЛ - СМЯНА

Съединителите са изложени на тежки натоварвания и имат определен  експлоатационен живот, който зависи от марката и модела на автомобила и стила на шофиране. Обикновено смяната му става наложителна между 30 000 и 160 000 километра.

Симптомите, които показват, че е дошло време за подмяна са липсата на съпротивление при натискане на педала, невъзможността да захване или изключи напълно фрикционния диск, когато натискате педала, усещате силни вибрации, издава нехарактерен звук или отделя специфични миризми.

 

Вижте с какво още можем да ви бъдем полезни:

Прочетете повече за нас, посетете нашата FB стрница или вижте нашите съвети за дълъг живот на вашия автомобил.