Автомобилните масла са най-търсеният и необходим консуматив за всеки автомобил.Разнообразието от масла на пазара е огромно и това прави правилният избор изключително труден. Маслата се разделят на няколко основни вида.
Видове масла
- Минерални
- Синтетични
- Полусинтетични
- Хидрокрек масла (минерално масло, подложено на хидрокрекинг с цел подобряване на свойствата)
За да се характеризират двигателните масала, по техните свойства и предназначение, те са систематизирани по няколко класификации.
- SAE(Здружение на автомобилните инженери)
- API(Американски институт за петрол)
- ACEA(Асоциация на европейските конструктури на автомобили)
- CCMC(Спицификации на автомобилни производители)
Специфицирането по стандарта на SAE, окачествява двигателните масла според промяната им в различни температурни разлики и указва техният вискозитет. Вискозитета е свойството на маслото да се отича. Ако маслото е с голям вискозитет(по-гъсто), то има трудности при движението си и не усигорява добра защита на двигателя. Ако път е твърдя рядко, с нисък вискозитет, то бързо се отича и по този начин мотора става не защитен. За това е нужно да подбираме правилно маслото на нашият автомобил, като се съобразяваме и с климата в който го караме. В зависимост дали нашият двигател е бензинов или дизелов, стандартите за качество се различават значително. Моторните масла в преобладаващият брой случай отговарят на едните и другите изисквания. Значително повече разлики могат да се намерят между отделните масла, от гледна точка на приложението им при двигатели с различно устройство и оборудване. В зависимост от конструктивните промени на двигателите, има различни изисквания за маслата. Като трябва да се съобразим дали двигателят е с филтрър за твърди частици(DPF), трипътни катализатори(TWC), системи за впръскване на гориво(Common Rail) или с удължен пробег. Тези разлики са най-важните при избора на моторно масло.
Не трябва да се забравя, също така, че дизеловите двигатели предлагат различен процес на горене по време на, който възникват отлагания и замърсявания.
Маслата предназначени за коли с DPF са изработени по технология с ниско съдържание на пепел. Благодарение на тази технология, DPF филтрите се задръстват значително по-бавно. Маслата подходящи за тези мотори се обозначават със символите C1, C2, C3, C4. Най-често се препоръчва стандарта ACEA C3. Ако познаваме спецификациите отнясащи се за качеството и вискозитета на препоръчваното масло, работата за избирането е лесна задача. Достатъчно е да се погледне на опаковката на маслото. Знаейки какъв е мотора на колата, дали разполага с DPF филтър или дали работи в режим long life, може да се изберат примерни спецификации, които трябва да притежава маслото. По мотора се извлича на какъв стандарт трябва да отговаря то и по него се избира съответното масло.
На гърба на всяка туба масло са изброени автомобилните производители, които са го удобрили за дадената марка след направени лабораторни тестове. Това е отразено с надписа CCMC и примерно VW; DC-за даймлер и крайслер и други. Ако стандартно четем етикетите при закупуване на маслото, може да съхраним нашият двигател за дълго време.