Спирачната система е една от възлите в автомобила. Изключително важна за безопасносттта на пътниците. Нейната работа и надеждност се свежда до основни прегледи и подмяна на консумативи по системата. Важно е периодично да следим за нейната изправност, за да не се стига до нейният отказ.


Принцип на работа


Той се осъществява по следният начин. При натискане педала на спирачката, чрез серия от лостова система се задвижва буталото в главната спирача помпа. Посредством връзките, маркучи и тръби се предава спирачна течност към спирачните бутала. На всяка една от гумите. Спирачното бутало се задвиждва спрямо спирачната течност и посредством накладките се осъществява триене между накладката и диска. По този начин автомобила забавя или спира. Има три основни признаци, че спирачната система се нуждае от ремонт:

  • стържещ звук, идващ от някое от колелата
  • необичайно натрупване на тъмен прах по джантите
  • вибрации във волана при итезивно спиране

Стържещият звук или свирене, не винаги е индикатор за неизправност в спирачната система. Понякога той може да се дължи на самият материал на феродото (на накладките) или прегряването им поради прекалено интензивна работа. Ако обаче има голяма промяна в шума, който обикновено чувате ,това може да е обезпокойтелно. р


При повечето автомобили съотношението на спирачната интензивност е 60%/40% предна/задна ос.
Затова е нормално отлагането на известно количество прах на предната ос да е повече от колкото отзад. Но ако отзад отлагането е по -голямо, значи това е индикация за проблем в спирачната система. Накладките са ключов компонент от спирачната система, защото именно те осъществяват контакта. Прилагат натиск и триене върху спирачните дискове, което забавя и спира автомобила. Основните призначи за смяна на накладките са:

  • дебелина на накладките под допустимите норми
  • стържене при натискане педала на спирачката
  • по-бавното спиране на автомобила

Вибрации във волана при интензивно спиране от по висока скорост могат да се получат и при криви спирачни дискове.Нужно е да се провери тяхното състояние при наличието на такъв проблем.Всяка промяна на цвета на спирачния диск може да бъде признак за прегряване .Спирачният диск трябва да бъде проверяван при всички сервизни прегледи и при смяна на накладки.При наличие на дълбоки драскотини,петна или прекомерно износване задълвително трябва да бъде подменен Смяната на дисковете задължително става по двойки,тъй като смяната само на един може да доведе до неравномерно спиране на двете колела


Спирачна течност


Спирачната течност е вид хидравлична течност, която се използва за пренасяне на сила към натиск и за увеличаване на спирачната сила. Спирачната течост трябва да отговаря на определени изисквания за правилното фукциониране на системата.

  • точка на кипене – трябва да има висока точка на кипене, за да се избегне изпаряване в линиите. Това изпаряване създава проблем, защото парите са силно свиваеми по отношение на течността. Следователно хидравличното налягане се намалява, което води до незадействане на спирачките.
  • вискозитет – спирачната течност трябва да поддържа постоянен вискозитет при широк диапазо от температури. Това е особено важно при системи с ABS и ESP. Тъй като тези системи изискват много бързо активиране.
  • корозия – спирачната течност трябва да предпазва от корозия, тъй като влагата влиза в системата. За целта се използват добавки, които се добавят към основната течност.
  • свиваемост – спирачната течност трябва да поддържа ниско ниво на свиваемост. Това е нужно за да се осигури усещането на педала върху спирачката.

</vc_row]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *