ХОДОВА ЧАСТ

ХОДОВА ЧАСТ - КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА

   Ходова част – съвкупност от елементи, чрез които превозното средство се свърза с колелата и по този начин осъществява контакт на автомобила с пътя. Нейни основни задачи са преобразуване, абсорбиране и омекотяване на въздействията, които се предават от пътното платно към тялото на автомобила. По този начин осигурява неговата стабилност и безопасност, както и комфорта на водача и пътниците като ги изолира от вибрациите и шума на пътното платно.

ОСНОВНИ ЕЛЕМЕНТИ

Основни елементи на ходовата част са:

ОКАЧВАНЕ

   Окачването осъществява еластичната връзка между рамата, осите и колелата на автомобила. То осигурява стабилността и плавното му движение като обира вибрациите и омекотява динамичните натоварвания.

   Окачването бива два вида – зависимо и независимо.

Зависимото окачване се изразява в свързване с твърда греда на две колела на една и съща. Този вид окачване се използва при автобусите и тежкотоварните автомобили, но не и при съвременните автомобили.

Независимо окачване е това, при което свързването на две колела на една и съща ос не става посредством твърда греда. В този случай при съприкосновение на едно от колелата с неравност по пътя, то може да реагира независимо от другото и съответно не влияе на неговата позиция.

РАМА

   Рамата, още шасисто, представлява „скелета“ на автомобила. Тя представлява конструкция, изградена от надлъжни и напречни греди, върху които са закрепени основните елементи на ходовата част. При микробусите и леките автомобили каросерията изпълнява ролята на носеща рама, а при автобусите и камионите има отделна такава.

АМОРТИСЬОРИ

   Амортисьорите представляват еластични елементи, които поемат кинетичната енергия на окачването, поглъщат основната част от вибрационната енергия и осигуряват доброто сцепление между гумите и пътната настилка. Те биват два вида – еднотръбни и двутръбни, като последните се делят на газови и маслени.

ПРУЖИНИ

   Пружините са еластични елементи, които поддържат постоянното ниво на каросерията. Именно те понасят тежестта на автомобила, а не амортисьорите.

ВОДЕЩИ ВЪЗЛИ

   Водещите възли осигуряват стабилността на колелото, за да може то да се движи нагоре и надолу в една и съща равнина на въртене.

СПОМАГАТЕЛНИ ЕЛАСТИЧНИ ВЪЗЛИ

Нарични още компресионни буфери, спомагателните еластични възли потискат вибрациите, пораждани от взаимодействието на металните елементи на шасито, като по този начин осигуряват по-дългия живот на елеметите от ходовата част.

СТАБИЛИЗРАЩА ЩАНГА (SPU)

    Стабилизиращата щанга спомага за правилното навлизане на автомобила в завоите. При тази маневра едната част на автомобила се доближава повече до пътя, а другата се отделя. В този момент щангата гарантира отделящата се от пътя част да не се отдели прекалено много и по този начин го предпазва от обръщане.

КОЛЕЛА И ГУМИ

   Колелата се сътоят от диск, който е прикрепен към главина, джанта и пневматична гума. Гумите са първите елементи от автомобила, които се докосват до пътната настилка. Те поемат и омекотяват вибрациите, които се пораждат от неравностите по пътя.

СИМПТОМИ ЗА ПОВРЕДА В ХОДОВАТА ЧАСТ

Ненавременната констатация на проблеми във всяка една ходова част може да доведе до нейната повреда и от там да да компрометират безопасността на автомобила, водача и пътниците в него. Затова периодичната проверка и своевременния ремонт при установен проблем са задължителни. Най-често срещаните симптоми за повреда в ходовата част са:

  • Неравномерно изтрити протектори на гумите – вероятна причина е разбалансиране на Колелата. Необходима е проверка на шарнирите и втулките, тъй като е възможно разхлабване. Този проблем се появява често заради повредени джанти и нарушен баланс на предните колела.
  • Скърцане при спиране – нередност в спирачните дискове, повредена пружина, стабилизатор на крепежните части или амортисьор.
  • Омасляване на амортисьор – възможна причина е повредено уплътнение на стеблото или попадане на чужди частици като следствие от повредени прахозащитни елементи. Необходима е проверка на уплътненията.
  • Амортисьорът не осигурява необходимото съпротивление по време на компресия. Възможни причини за това са износеност на направляващата втулка или разхерметизиран клапан.
  • Чукане или скърцане в амортисьор – вероятно сме близо до неговото износване или вече е налична повреда на корпуса. Възможни са разхлабване в резервоара на амортисьора и в крепежа на буталото.
  • Затруднения при управление при завои и при спиране – вероятна причина е счупена пружина или повреден амортисьор.
  • Занасяне на автомобила в страни – вероятни причини може да бъдат нарушена взаима геометрия на предните колела, различно налягане в гумите, деформация на щангите, различно износени гуми, нарушена паралелност между преден и заден мост.
  • Силно вибриране по време на движение – обикновено възниква при счупване на пружинен ресор, износване на задните амортисьори, нарушен баланс на гумите, износени лагери.
Вижте с какво още можем да ви бъдем полезни: