Ходовата част е съвкупност от множество елементи,който имат за задача да осигуряват удобство и комфорт в „кок пита“ на автомобила
Ходовата част е съвкупност от множество елементи и няма как да ги обсъдим всички ,така че ще споменем едни от най-главните на които се крепи автомобила.Неговият скелет.
Рама
Рамата или шасито е скелетът на автомобила.На нея се крепят всички основни елементи.
-при леките автомобили и бусове всичките компоненти са прекрепени към каросерията,която изпълнява функцията на „носеща рама“
-при камионите и автобусите компонентите са прекрепени към отделна рама
Окачване
Осъществява еластичната връзка между носещото тяло и колелата на задвижващото средство.Основната задача на окачването е да абсорбира и преобразува силите който действат върху шасито предадени от пътното платно.Окачването от своя страна се дели на няколко вида:
Зависимо и независимо
–Зависимо се нарича това окачване,при което двете колела на едната ос са свързани посредством твърда връзка(греда)То се използва предимно при тежкотоварните автомобили
-Независимо -при него всяко колело е отделно и няма твърда свръзка помежду им.Така при неравен терен когато едното колело пропадне не изменя позицията на другото.
Амортисьори
При съвременните автомобили се добавят еластични елементи ,които да поглъщат по голяма част от вибрационната енергия.Това е една от функциите на амортисьорите.Те също осигоряват и стабилността на автомобила с пътната настилка. Те се делят основно на два вида:
Еднотръбни
Двутръбни-те биват газови и маслени
Пружини
Те са друг еластичен елемент, който изпълнява задачата да поддържа каросерията на определено ниво.Те също така поддържат тежестта на автомобила.При дългосрочна употреба пружините се износват ,автомобила променя стойката си и возията се влошава.
Водещи възли
Основната им функция на т.нар,“възли“ е да поддържат колелото, за да може то да се движи нагоре -надолу в една и съща равнина.Ако се наруши геометрията на възлите ,превозното средство става нестабилно ,протекторите на гумите се износват неравномерно,амортисьорите и другите елементи намаляват ефективността си.
Спомагателни еластични връзки
Включват гумени тампони,шарнирни втулки/болтове и др.Те потискат вибрациите,проистичащи от взаимодействието на металните елементи на шасито.Без тях живота на отделните компоненти по окачването рязко намалява.
Стабилизираща щанга.
Служи за по добро управление при по високи скорости и за стабилност на автомобила в завой.Задачата и е да гарантира ,че при завой страната която се „отделя“ от пътя няма да се наклони до такава степен ,че да предизвика обръщане на автомобила.Освен това, в случай ,че гумата срещне препятствие ,щангата се завърта, като така гарантира бързо връщане на колелото в първоначалното му положение.
Гуми
Това е елементът който осигорява свръзката на автомобила с пътната настилка.Те възприемат неравностите, осигоряват сцеплението, и доколкото е възможно понамаляват вибрациите.
Освен тези елементи към ходовата част се отнасят още:спирачни дискове ,накладки,втулки,шенкели,полуоски,карета,шарнири втулки и т.н.Всички тези елементи изграждат ходовата част.
Ходовата част е уязвима не само на механични повреди , от състояноието на пътната настилка , но и от всички климатични промени , като сняг, вода, кал, които създават корозия на компонентите.Компонентите по ходовата част се произвеждат ,така ,че да могат устоят, както на високите натоварвания, така и на механични повреди и корозия, но не са неразрушими. Наложително е да преглеждаме ходовата част ,за да се инспектира за бъдещи проблеми, а не да се чака наличието на такива . Важно е за безопасността на водача и пътниците.